Met meer dan 100 jaar toegewijd aan technische vooruitgang zijn wij een toonaangevende fabrikant op het gebied van frequentieregelaars, servoaandrijvingen, besturingstechnologie en robotica.
Servo technologie voor betere prestaties
Stoelwielen beschermen met besparing verpakkingsmateriaal
Besparen op verpakkingen is een hot topic geworden, ook voor volumineuse objecten zoals bureaustoelen. Om ervoor te zorgen dat deze goederen onbeschadigd bij de klant aankomen, kunnen de wielen worden beschermd met plastic doppen. Het is dan voldoende om de stoelen tijdens het transport eenvoudig af te dekken, zodat er geen hinderlijk karton meer nodig is. Stoel- en meubelwielspecialist Gross+Froelich vertrouwt op moderne automatiseringstechnologie om zijn ringvormige beschermkappen toe te passen. Sigma-7-serie servo aandrijvingen en een SLIO-serie controller van Yaskawa spelen een sleutelrol in dit proces.
Alles wat wieltjes heeft hoeft niet gedragen te worden. Dat betekent natuurlijk niet dat uw typische bureaustoel helemaal naar de klant wordt geduwd, maar de wielen van de stoel kunnen zeker worden gebruikt om ze van de vrachtwagen naar de parkeerplaats naar het bureau te vervoeren. Om ervoor te zorgen dat ze daar zonder krassen aankomen, moeten de wielen worden beschermd. Plastic doppen zijn hiervoor een goede oplossing. Na transport zijn ze eenvoudig te verwijderen en te recyclen. Maar hoe worden de beschermkappen op de stoelwielen geplaatst?
Tot 36.000 doppen per dag
Een stoelwiel bestaat in feite uit twee afzonderlijke wielen, waarop elk een dop is geperst. Dit proces verloopt volautomatisch en met een behoorlijke snelheid. Gross+Froelich in het kleine stadje Weil der Stadt in Duitsland gebruikt een machine gemaakt door ARAMIS Maschinenbau GmbH & Co. KG die nu werkt met cyclustijden van 2,4 seconden na het herontwerp met servotechnologie. Dat betekent, afhankelijk van het wielmodel, dat er binnen 24 uur volautomatisch tot 36.000 ringvormige beschermkappen op de wielen worden aangebracht, die vervolgens in het montageproces worden verbonden tot het complete wiel. Dat is ongeveer 10.000 doppen meer dan de machine voor het herontwerp aankon.
Elektrische aandrijving in plaats van pneumatiek
Slechts twee maatregelen waren in principe voldoende om de kortere cyclustijden te realiseren: de capaciteit van de draaitafel voor de kunststof doppen werd vergroot van vier naar acht bakken. Daarnaast werden drie van de in de machine geïnstalleerde pneumatische aandrijvingen vervangen door hoogdynamische elektrische servoaandrijvingen. Met pneumatische aandrijvingen zou het praktisch onmogelijk zijn geweest om de hogere snelheden te halen, omdat de mechanische belasting dan te hoog zou zijn geworden. Bovendien is het persluchtverbruik veel lager, wat een positief effect heeft op de bedrijfskosten.
Voor de elektrische aandrijvingen is gekozen voor de Sigma-7 serie van Yaskawa. Ze hebben zich al in veel vergelijkbare toepassingen bewezen en maakten indruk op de machinebouwer ARAMIS. Enkele van de bepalende kenmerken van de Sigma-7-serie zijn immers een snelle inbedrijfstelling, hoge productiecapaciteit en maximale bedrijfszekerheid. Bovendien hebben de responsieve AC-servomotoren extreem compacte afmetingen en zijn ze zeer stil in gebruik. Ze bieden een hoge resolutie (met een geïntegreerde 24-bits absolute encoder) en een hoge dynamiek. Functies zoals trillingsonderdrukking, onderdrukking van machineresonantiefrequenties en een afstemmingsloze functie voor eenvoudige inbedrijfstelling zijn geïntegreerd in de compacte servoversterkers.
De machinebouwer, zijn elektrische ontwerppartner en het bedrijf Roggenstein Elektronik werkten samen met automatiseringsspecialisten van Yaskawa om de machine achteraf uit te rusten voor het monteren van de beschermkappen. In de machine zijn nu in totaal drie 400V servo-assen met elk een vermogen van 400W in gebruik: één aandrijving is verantwoordelijk voor de horizontale beweging van de voeding. Een pneumatische lineaire unit met een grijper brengt de plastic dop van de scheidingsunit over naar het nest van de draaitafel. Een elektrische cilinder aangedreven door een tweede servoaandrijving drukt de dop tegen het stoelwiel. Een compressiekrachtsensor detecteert de krachttoename wanneer ze worden ingeschakeld. Samen met het absolute positiesensorsysteem op de servomotor detecteert het of het persproces succesvol was. De derde servoaandrijving regelt de horizontale beweging terwijl de afgewerkte onderdelen op de stortkoker worden neergezet, waar de wielen, die nu goed zijn beschermd, naar een traliewerkbak worden getransporteerd en kunnen worden getransporteerd voor verdere montage.
Aandrijvingen, controller en software uit één hand
De machinebesturing communiceert via Profinet met de servo-assen. Deze controller uit de SLIO-serie, die ook door Yaskawa wordt geleverd, is gemakkelijk te programmeren in Siemens Step7 en kan dankzij het modulaire ontwerp effectief worden aangepast aan de toepassing. Het toevoegen en koppelen van de extra benodigde I/O-modules was eenvoudig; uitbreidingen achteraf zijn in principe ook mogelijk. Extra snelheidsvoordelen worden geleverd door de backplane-bus van het I/O-systeem, die werkt met 48 Mbit/s en veldbusonafhankelijk schakelen mogelijk maakt met een timingnauwkeurigheid van +/-1 μs. Korte cyclustijden tijdens de programmaverwerking zorgen voor snelle sequenties. Integratie in de applicatie vergemakkelijkt ook de uitgebreide systeembibliotheek van de controllers, met een groot aantal opgeslagen functies die naar behoefte kunnen worden ingeschakeld. Dit is vooral handig bij het herzien van originele ontwerpen, vooral als u een bestaande veldbus wilt blijven gebruiken. Profibus is een typisch voorbeeld van zo'n scenario.
De automatiseringsspecialisten van Yaskawa waren ook een echte hulp voor de machinebouwer en zijn elektrische ontwerppartners als het ging om softwareaanpassing. Zo hielpen ze bij het integreren van pneumatiek, visualisatie en communicatie met het beeldverwerkingssysteem dat Gross+Froelich gebruikt voor kwaliteitsborging. Dit "single source"-principe betekende dat de inbedrijfstelling snel en eenvoudig was. De hard- en software zijn perfect op elkaar afgestemd en de machinebouwer had slechts één contactpersoon. Niemand hoefde zich zorgen te maken over interfaceproblemen en de bureaucratie of verloren tijd die daarmee gepaard ging. De gemoderniseerde machine en de daarin gemonteerde componenten hebben zich inmiddels in de praktijk bewezen, waardoor talloze stoelwielen zijn voorzien van beschermkappen. De hoogdynamische servo-assen en krachtige compacte besturing leveren daar dagelijks hun eigen bijdrage aan.