Met meer dan 100 jaar toegewijd aan technische vooruitgang zijn wij een toonaangevende fabrikant op het gebied van frequentieregelaars, servoaandrijvingen, besturingstechnologie en robotica.
Standaard oplossingen voor gemakkelijke automatisering
Met een tweetal palletiser oplossingen waarin Yaskawa robots zijn verwerkt staat DH Automation Technology van 5 tot 7 april op de Empack vakbeurs in Gorinchem. Op de stand van DH zal een compacte robot palletiser cel te zien zijn waarmee op een compact oppervlak met hoge snelheid veilig kan worden gestapeld. Daarnaast zal ook de cobot palletiser te zien zijn, die vanaf een zeer beperkte ruimte tot vrachtwagenhoogte kan stapelen. Deze twee standaard oplossingen zijn echter maar een kleine greep uit het uitgebreide gamma van de automatiseringspartner.
DH Automation Technology in Werkendam zorgt er al ruim 15 jaar voor dat hun klanten prettiger en efficiënter werken door het automatiseren van productie en logistiek. Sinds 2014 werkt DH samen met Yaskawa Benelux voor het leveren van de robots die worden gebruikt in hun oplossingen. De reden dat de keuze op Yaskawa viel al die jaren geleden had met name te maken met de snelheid waarmee werd gereageerd op vragen in combinatie met de lokale technische ondersteuning in Nederland. “Yaskawa kwam simpelweg het beste uit de bus,” vertelt Govert den Hartog, Director van DH Automation Technology. “Dat je in Nederland terecht kan is gewoon heel fijn.”
Vrachtwagen-hoog stapelen
Een van de oplossingen waarmee DH nu de markt op gaat is een zogenaamde cobot skid. Deze bestaat uit een Yaskawa HC20 cobot met een food-grade frame, gemaakt van RVS met schuine kanten zodat er geen vuil achter kan blijven zitten. De robot kan eventueel nog voorzien worden van een extra beschermhoes zodat hij als palletiser of pick & place in de food industrie kan toegepast worden. Met de cobot skid kan ook een vrachtwagen geheel worden volgestapeld. De belangrijkste reden dat hiervoor de HC20 cobot werd gekozen is vanwege het hele compacte ontwerp, maar ook omdat het voor sommige applicaties erg fijn is als er zonder een hekwerk kan worden gewerkt, al is het dan op lagere snelheid.
De andere robotcel maakt momenteel gebruik van een GP25 robot maar hier zou ook een GP50 of GP80 in kunnen. Deze wordt de compacte robotcel genoemd en is iets groter dan de cobot skid maar kan hogere gewichten aan en hogere snelheden. “Het is een beetje de tegenhanger van de cobots, die de snelheid niet halen voor bepaalde processen, waarvoor we deze kunnen inzetten,” aldus den Hartog. Beide cellen kunnen gebruikt worden voor palletising, pick & place of andere handling toepassingen. “We hebben ook een klant waarbij we emmers vullen, op elkaar stapelen en etiketteren, allemaal in één robotcel.”
Fully operational lease
De HC20 en GP25 robots zijn geplaatst in skids die geheel door DH zijn ontworpen en gebouwd. Echter, deze skids zijn niet uitsluitend voor de verkoop. Voor een tarief vanaf 13 euro per uur zijn de skids ook voor fully operational lease beschikbaar. DH is dan ook verantwoordelijk voor service, onderhoud en instellen.
“Een skid is een op zichzelf staande constructie die je makkelijk kunt verplaatsen. Pick & place, end-of-line, case-packing, palletizing en het transport er omheen. Wij verzorgen ook de integratie van eventueel bijbehorende apparatuur zoals label-applicators, scanners. We hebben check-units om de kwaliteit van producten te controleren. Als je gaat automatiseren is de kwaliteit heel belangrijk,” vertelt den Hartog verder.
DH Automation Technology heeft meerdere klanten in de food sector, waar hun oplossingen meestal end-of-line worden geplaatst in een droge productie omgeving. Echter, soms staan de oplossingen op de grens tussen de natte en droge productie omgevingen en dan is het fijn dat alles in RVS is uitgevoerd.
Één software platform
Er wordt één software platform gebruikt voor alle robot oplossingen. Hiermee kan de robot draadloos worden bediend en kan men rondom de robot lopen zonder te maken te hebben met kabels. Het inleren wordt daardoor ook makkelijker. De robot kan naar zijn plek worden gebracht en daar worden ingeleerd of via de tablet op afstand. Het is het eigen software platform van DH maar deels gebaseerd op Yaskawa’s MotoLogix besturingssoftware.
Standaard oplossingen
De skids worden als standaard oplossingen in de markt gezet. Echter, DH produceert natuurlijk ook maatwerk oplossingen specifiek voor de klant maar daar waar de prijsdruk groter is, kan dit worden opgevangen door de standaard oplossingen. Door ook een lease constructie aan te bieden, scheelt het voor de klant risico’s. Dit zal de drempel ook weer verlagen voor diegene die graag willen automatiseren maar lastig aan budget kunnen komen. “Er komt best veel bij kijken: inleren, programmeren,” gaat den Hartog verder. “Daarom hebben wij deze twee standaard oplossingen gemaakt en die kunnen we seriematig gaan bouwen, die zijn goed voorbereid.”